"Valmentaminen on aina ollut lähellä sydäntä"

27.2.2016

Samuli Ranta edusti miltei koko pelaajauransa Kempeleen Kiriä. Kuva: Kempeleen Kiri

Napamiehet aloittivat talviharjoituskauden lokakuun loppupuolella uuden valmentajan kanssa ja nyt aletaan olemaan puolessa välissä. Kaamos on taittunut ja kauden alkuun on enään 3,5kk, tässä vaiheessa jututimme hieman joukkueen valmentajaa Samuli Rantaa!

Miehet saivat merkittävän vahvistuksen joukkueen valmennukseen kun Samuli Ranta teki sopimuksen Napapesiksen kanssa. Ilman taustoja mies ei lajin pariin tullut; Ranta päätti mittavan pelaajauransa viimekauden superpesikseen nousuun Kempeleen Kirin paidassa. Kahdeksan kautta miesten ykköspesiksessä Kempeleen paidassa sekä yksi kausi miesten superpesiksessä Nurmon Jymyn paidassa riitti tältä erää ykköspesiksen parhaimmaksi koppariksi kutsutulle Rannalle. Aikaisempaa kokemusta myös valmentamisesta Rannalta löytyy.

- "Valmentaminen on aina ollut lähellä sydäntä. Kehittyminen ja kehityksen seuraaminen sekä tuloksen tekeminen ovat aina kiehtoneet minua (mistä varmaan johtuu uravalintakin).

Reilun parinkympin iässä piti enemmän ottaa vastuuta omasta treenaamisesta ja samalla tuli kehitettyä myös eri treenausmenetelmiä ja harjoitteita, joita nyt hyödynnän valmennuksessa. Urheiluopistovuosina toimin henkilökohtaisena fysiikkavalmentajana Hynnisen Timolle. Urheiluopiston jälkeen toimin mm. Kempeleen Kirin edustusjoukkueen juoksuvalmentajana.

Lisäksi olen jonkin verran pitänyt koulutuksia, niin taito-, fysiikka- ja ravintovalmennuksesta sekä olen kolmena kautena ohjelmoinut oululaisen Ultimatejoukkueen fysiikkaohjelmat. Kahtena kautena kyse on ollut valmistautumisesta MM-kisoihin, seuraavat kisat ovat ensi kesänä."

Vaikka pelaajaura loppui Rannalta niin hän myöntää, että pesäpallon parissa hän aikoo vieläkin aikaa viettää. Kiitosta hän antaa Rovaniemen harjoitusolosuhteille, mitkä ovat tällä hetkellä varmasti Suomen kärkitasoa. Mutta mikä sai miehen tulemaan Rovaniemelle valmentamaan?

- "Halusin edelleen pysyä pesäpallon parissa, vaikka lähtökohdat ovatkin siinä, että oma räpylä on kotona kanakopin naulassa. Muutto Rovaniemelle teki valinnasta hyvinkin luonnollisen. Onhan tämä samalla uudenlainen haaste.

Tässä on joukkue, jota luulen pystyväni auttamaan hyvinkin monella eri tasolla. Halusin kuitenkin toimia edelleen fysiikkavalmentaja nimikkeellä, koska näin minä pystyn itse määrittelemään oman vastuualueeni. Pyrin kuitenkin olemaan niin pelaajien kuin pelinjohtajankin tukena.

Yksi iso tavoite on saada luotua tänne ns. pelaajatehdas, jolloin saataisiin pelaajia liikkeelle (molempiin suuntiin). Eli tarkoituksena nostaa Napapesiksen profiilia ja samalla luoda enemmän kiinnostusta tänne suuntaan. Täällä on loistavat puitteet ja mahdollisuudet kehittyä pelaajana."

Kun Rannan kanssa keskustelee ja hetken seuraa miehen tekemisiä harjotuksissa niin huomaa, että tietynlainen "palo" ja kiinnostus lajia kohtaan on kova. Ranta kertoo, että uran loppuminen oli monen asian tuoma summa, ei niinkään yksittäinen tekijä;

- "Oma pelaajaura loppui aika monen tekijän yhteensummasta. Yksi syy oli se, että sain täytettyä kaikki henkilökohtaiset tavoitteeni. Toinen syy oli se, että minulla on kokemusta jo superista. Kolmas syy oli, että aika monta palasta meni kohdalleen viimeisenä vuotena. Tähän liittyi oma muutto Rovaniemelle, valmistuminen koulusta, KeKin 100-vuotisjuhla sekä nousu. Neljäs syy oli, että ehkä tämä on mielestäni ehkä hienoin paikka lopettaa pesäpalloura ja toista samanlaista saa odottaa. Viidenneksi: Vaikka KeKissä olen yhden pelin urallani joutunut jättämän välistä, niin viimeisestä neljää vuotta varjosti aina jokin loukkaantuminen ja sitten on vielä muutamia pikkusyitä seassa.

Yksinään näistä syistä ei mikään olisi saanut tekemään ratkaisevaa päätöstä, mutta kaikki yhdessä niistä tuli aika iso peruste. Se, että vieläkö minua räpylä kädessä nähdään, niin varmasti joskus. Jatkossa kuitenkaan pesäpallo ei ole enää se, joka määrittelee ehdot arkeen. "

Lähestulkoon poikkeuksetta kun on jutellut eri ihmisten kanssa edustusjoukkueen asioista on Rannan nimi esiintynyt positiivisissa merkeissä ja mies on saanut kehuja niin pelaajistolta kuin taustahenkilöiltä. "Valmennus on saatu sille kuuluvalle tasolle kun Rannan Samuli tarttui hommaan mukaan..."  "...Valmentaja sai ainakin allekirjoittaneen motivoitumaan lajista ihan uudella tavalla." Näillä sanoilla mm. Markus Sandberg ja Aapo Ahonen kuvailivat Rantaa. Miehellä nousee kuitenkin pieni virne kasvoille ja kiitoksen hän antaa pelaajien suuntaan;

-" Varmaan suurin syy on se, että olen pirun hyvä myymään uudenvuoden raketteja ja näin tuon kolikkoja joukkueen kassaan.

Jos oikeasti puhutaan, niin sitoutuminen, kunnianhimo ja siihen yhdistettynä jonkin sortin tietotaito ovat hyviä vahvuuksia valmentamisessa.

Kiva kuulla, että positiivisia kommentteja löytyy. Pelaajat ovat kuitenkin niitä kavereita, jotka sen kehityksen tekevät, en minä. Eli kaikki on loppupeleissä jokaisesta itsestään kiinni. Minä olen se, joka koittaa tukea ja taputtaa selkään sekä kannustaa tekemään vielä sen yhden toiston enemmän."

Napamiehet pelasivat edellisenä viikonloppuna harjoituspelin Simon Kiriä vastaan voitokkaasti ja Ranta piti peliä hyvänä tasonmittauksena tässä vaiheessä harjoituskautta;

-" Tämä oli ensimmäinen peli, jossa pojat näin tosi toimissa. Joukkueen pelaamisessa on valtavasti hyvää, mutta tietynlainen eheys vielä puuttuu. Potentiaalia on paljon, mutta niin on tekemistäkin. Tämä oli hyvä hetki nähdä missä mennään."

- "Joukkueessa on paljon henkilökohtaista taitoa ja sen rinnalle nostaisin vielä fysiikan. Fysiikassa on menty valtavasti eteenpäin tämän harjoittelukauden aikana. Lisäksi tasaisuus on yksi vahvuus joukkueessa. Taas nähtiin, että vaikka sairastapauksia tulee, niin paikkaajia löytyy."

Samuli Rannan pelaajakortti:

Samuli Ranta: Kasvatustieteiden maisteri/lastentarhaopettaja/liikuntaneuvoja/hiihdonopettaja/valmentaja/vuorenvalloittaja