Kausi startattu käyntiin!

Leidit aloittivat kautensa 2016 kahdella kotipelillä 21-22.5. Lauantaina vastaan asettui Oulunsalon Vasama ja sunnuntaina Oulun Lippojuniorit 1.

Lauantaina se vihdoin starttasi; nimittäin sarjakausi ja vastaan asettui viime vuoden sarjakakkonen Oulunsalon Vasama. Pelistä oli odotettavissa tiukkaa vääntöä, sillä joukkueiden väliset kohtaamiset viime kesänä, olivat jo tasaisia.

Peli lähti käyntiin Leidien sisävuorolla ja vuoro oli hyvä ottaen huomioon, että se oli kesän ensimmäinen. Leidit saivat vietyä lyöntivuoron loppuun asti ja vuorossa oli rauha. Lisäksi ulkopeli alkoi hyvin, kun vastustaja sai vain yhden juoksun. Koko jakso oli tiukkaa vääntöä aina kolmanteen vuoropariin asti; tilanne oli ennen OsVan sisävuoro yhä 0-1. OsVa onnistui kuitenkin saamaan vähän sitä kuuluisaa ketsuppipullon korkkia auki ja saivat tehtyä neljä juoksua. Tilanne siis ennen Leidien viimeistä sisävuoroa 0-5 vierailijoille. Leidien takakiri jäi kuitenkin lyhyeksi, osittain oman hermoilun takia.

Toiselle jaksolle Leidit tulivat aivan eri ilmeellä. Vaikka vierailijoille annettiin ensimmäisessä ulkovuorossa kolme juoksua, ei kotijoukkue hämmentynyt tästä, vaan takoivat omalla sisävuorollaa kuusi juoksua! Ensimmäinen juoksu syntyi, kun Suvi pääsi karkaamaan harhaheitolla kotiin. Seuraavista lyödyistä juoksuista vastasivat Heidi, Tarja ja Eira. Toisessa ja kolmannessa vuoroparissa Leidien ulkopeli oli jälleen rautaa, eikä vastustaja saanut tehtyä kuin yhden juoksun. Valitettavati myös vastustajien ulkopeli oli toimivaa, sillä Leidit eivät saaneet aikaan juoksuakaan. Viimeiseen vuoropariin lähdettäessä Leidit olivat 6-4 voitolla! OsVa näytti kokemuksen voiman: neljä tehtyä juoksua ja pitävä ulkopeli takasivat vierasjoukkueelle voiton jaksoin 2-0, juoksuin 0-5 sekä 6-8.

Kauden ensimmäisestä pelistä näkyi jännitys ja rauhattomuus. Ulkopeli oli todella hyvää läpi pelin, ja juoksut tulivat suurimmaksi osaksi loistavilla lyönneillä, joille ulkokenttä ei voinut mitään. Vaikein osa pelissä oli ehdottomasti sisäpeli, joka ei meinannut lähteä käyntiin. Leidien pelistä uupui selkeä rauhallisuus, kun kaikki pelaajat tohkeissaan yrittivät auttaa toisiaan. Tästä on kuitenkin hyvä parantaa!

Pelin tilastot (lyödyt/tuodut):

Suvi 0/1, Assi 0/1, Maria 0/0, Jutta 0/1, Heidi 1+2/2, Hanna 0/0, Eira 1/0, Saara 0/0, Taina 0/0, Katja 0/1, Juulia 0/0 ja Tarja 1/0. Harhat 1

Seuraavana päivänä Leidit kohtasivat uuden tuttavuuden Oulun Lippojuniorit 1. Joukkueesta tiedettiin etukäteen vain se, että joukkue oli pääsääntöisesti juniorijoukkue. Tästä pääteltiin, että joukkue on nopea, jolloin pelitaktiikat pohdittiin tämän olettamuksen pohjalta.

Verrattuna edelliseen päivään Leidit tulivat aivan eri ilmeellä peliin. Joukkueesta huokui koko ajan hyvä rauhallisuus ja omaan tekemiseen luotettiin. Heidi voitti hutunkeiton ja valitsi joukkueelle sisävuoron. Heti alusta asti sisäpeli toimi paljon paremmin kuin edeltävänä päivänä OsVaa vastaan. Tätä tuki myös taulun lukemat ensimmäisen sisävuoron jälkeen, 5 tehtyä juoksua! Lisäksi Leidit jatkoivat ulkopelissä siitä, mihin OsVa pelissä jäivät. Vastustaja sai tehtyä ensimmäisessä vuorossa vain yhden juoksun! Toinen vuoropari oli enemmän ulkopelin juhlaa, mutta siinäkin Leidit saivat järjestettyä yhden juoksun; Jutta tuojana ja Tarja lyöjänä. Oulu ei saanut aikaan juoksuakaan. Kolmannessa vuoroparissa Leidien sisäpeli lähti jälleen pyörimään; saldona neljä juoksua ja kun ulkovuorossa ei Oululle annettu ainuttakaan juoksua oli taululla jo lukemat 10-1! Kun neljännessä vuorossa vielä tehtiin neljä juoksua lisää ja vastustaja sai vain kolme, oli sarjan ensimmäinen jaksovoitto taattu. Lukemat lopulta 14-4 ja sarjan ensimmäinen piste taskussa!

Toisen jakson alku meni osittain samalla kaavalla kuin ensimmäinen jakso. Leidit pitivät vierailijan nollilla ja tekivät itse kaksi juoksua! Sama toistui toisessa vuoroparissa: vierailijat nollille ja kaksi tehtyä juoksua takasivat kotijoukkueelle 4-0 johdon! Kolmannessa vuoroparissa vierailijat saivat sitten juoksuhanojaan paremmin auki: kolme tehtyä juoksua ja pitävä ulkopeli takasivat viimeiseen vuoropariin kutkuttavan tilanteen 4-3 kotijoukkueelle! Leidit aloittivat ulkopelistä ja niin vain vastustaja kiri rinnalle ja tasoitti jakson 4-4. Enempää juoksuja vierailijat eivät saaneet ja pelin voitto oli siis jo Leideillä taskussa. Viimeisessä sisävuorossa Leidit pelasivat ainoastaan siitä saataisiinko kaikki kolme pinnaa taskuun vai jäisikö pisteet kahteen. Ensiksi Katja paineli kentälle ja rauhassa häntä siirreltiin pikku hiljaa kohti kolmosta Assin ja Jutan toimesta. Lopulta Heidi onnistui kotiuttamaan Katjan kolmospuolelle suuntautuneella lyönnillään ja näin Leidit voittivat koko ottelun 2-0, jaksoin 14-4 ja 5-4.

Oulua vastaan Leidien peli oli koko ajan todella hyvää. Nyt maltettiin tehdä asioita, eikä rauhattomuutta ollut näkyvissä. Pieniä lipsumisia siellä täällä eivät haitanneet Leidien peliä ollenkaan, vaan aina jaksettiin jatkaa eteenpäin, luottaen siihen, että omat taidot riittävät. Pelistä erityismaininta Jutalle, joka uskalsi syöksyä ulkopelissä ykköselle polttaen samalla etenijän! Tästä on hyvä jatkaa kohti kesäkuun tuplapeliviikonloppua, jolloin Leidit matkaavat Simon ja Muhoksen vieraiksi.

Tilastot:

Suvi 1/2, Assi 0/2, Jutta 2/4, Heidi 4/0, Hanna 1/0, Eira 3/2, Maria 1/1, Saara 0/1, Taina 1/3, Katja 0/2, Juulia 1/1, ja Tarja 2/1. Harhat 1 ja vapaat 2.