Puheenjohtajan terveiset

Hei Napapiirin Pesis-Team ry. jäsenet!

Seuran syyskokous valitsi minut uudeksi puheenjohtajaksi, kiitos teille luottamuksesta! Tässäpä mietteitäni näin toimintakauden alussa. Pyrimme jatkossakin hallituksen puolesta pitämään teidät jäsenet ajan tasalla seuran asioista, mutta muistakaa myös te jäsenet olla aktiivisia meidän suuntaan. Seura muodostuu meistä kaikista!

Minun polkuni Napapiirin Pesiksen riveissä alkoi 2000 luvun alussa. Alkuun pelaajana ja valmentajana sekä nyt 10 vuotta myös kahden pesisjunnun vanhempana. Viimeiset pari vuotta olen toiminut seurassa valmennuspäällikön tittelillä, tehtävänäni auttaa ja ”tutoroida” muita valmentajia. Kesällä tulette näkemään minut myös B-poikien joukkueen pelinjohtajana. Mutta nyt siis roolini painottuu seurassa enemmän hallinnollisiin asioihin puheenjohtajan pestissä.

Napapiirin Pesiksen tulevaisuuden näkymät ovat tällä hetkellä hyvät. Pandemian haasteista huolimatta seuran harrastajamäärät ovat olleet kasvussa etenkin aikuisten harrastajien puolella. Seurassamme oli kaudella 2021 yhteensä 261 lisenssin maksanutta harrastajaa, joka on tuplasti enemmään kuin muutama vuosi sitten. Lisäksi seuramme toimintaa koskettaa tottakai muitakin henkilöitä, kuten seuran vapaaehtoiset toimihenkilöt ja esim harrastepesispuulaakin pelaajat. Joten voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että meitä ”pesiskärpäsen puraisemia” on Rovaniemellä tällä hetkellä ainakin noin 500, mikä on hieno saavutus.

Pesäpallo lajina täyttää  vuonna 2021 kunniakkaat 100 vuotta. Tällä hetkellä näyttää siltä, että tuleva vuosi tulee olemaan yksi seuran historian vilkkaimmista. Neljä aikuisjoukkuetta, neljä juniorijoukkuetta ja niin aikuisten kuin lasten pesiskoulut takaavat sen, että Korkalovaaran pesiskentällä riittää hulinaa koko kesälle. Lisäksi ensi vuodelle on suunnitelmissa monenlaista tapahtumaa, jotka toteutuessaan tuovat hienon lisän juhlavuoteen. Niistä tulemme tiedottamaan tarkemmin viimeistään tammikuussa.

Harrastajamäärien lisääntyminen tuo mukanaan positiivisia haasteita. Meidän täytyy hallituksessa ja koko seurassa miettiä miten pystymme vastaamaan noihin haasteisiin. On selvää, että toiminnan laajentuessa myös työmäärä kasvaa. Seuratyöntekijöitä eri rooleihin tarvitaan koko ajan lisää ja koko ajan täytyy myös miettiä, että onko meillä vara palkata seuraan työntekijä joka tukee seuran kasvua. Tätä seuran hallittua kasvua ajatellen on polkaistu käyntiin seurastrategia projekti, jossa punnitaan seuran tulevaisuutta ja päätetään siitä mihin suuntaan seurassamme tulevaisuudessa lähdetään. Toivonkin että mahdollisimman moni seuralainen pääsee tähän strategia työhön osallistumaan. Tästä tiedotamme myös lähiaikoina seuran some kanavilla ja jäsenposteissa.

Pesisterveisin

Veli-Pekka Still